Periodontologia – co warto o niej wiedzieć?

periodontologia

Periodontologia to dziedzina stomatologii specjalizująca się w zaburzeniach przyzębia oraz błony śluzowej jamy ustnej. Lekceważenie chorób tkanek otaczających zęby grozi nawet utratą zębów. Dlatego też każdy niepokojący objaw choroby przyzębia należy skonsultować z periodontologiem.

Periodontolog – – czym się zajmuje?

Periodontolog specjalizuje się w chorobach  przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej. Czym zatem jest przyzębie? Przyzębie składa się z: ozębna, cement korzeniowy, dziąsło oraz wyrostek zębodołowy.

Choroby przyzębia – objawy

Do najczęstszych objawów wywołanych chorobowych przyzębia należą:

• rozchwianie zębów,
  • krwawienie z dziąseł np. po szczotkowaniu zębów,
  • obrzęk dziąsła,
  • odsłonięcie szyjek zębowych,
  • nadwrażliwość zębów (na wysoką lub niską temperaturę),
  • nieprzyjemny zapach z ust,
  • utrata zębów w ciężkich albo nieleczonych przypadkach.

Przyczyny powstawania chorób przyzębia

Najczęstszymi czynnikami stanów zapalnych przyzębia są bakterie oraz grzyby, które bytują w  jamie ustnej. Dlatego też brak lub niepoprawna higienizacja jamy ustnej może mieć katastrofalny skutek w postaci utraty zębów.

Do innych czynników wywołujących zaburzenia przyzębia należą:

• choroby ogólnoustrojowe: liszaj płaski albo toczeń rumieniowaty,
  • przyjmowanie leków: o charakterze immunosupresyjnym lub przeciwdrgawkowym, a także blokery kanałów wapniowych czy antykoncepcja hormonalna.

Choroby przyzębia – jak się je leczy?

Wyróżniamy dwa sposoby leczenia chorób przyzębia. Co ważne oba odbywają się w gabinecie dentystycznym. Pierwszym zabiegiem higienicznym jest kiretaż. Kietraż polega na mechanicznym usuwaniu złogów płytki nazębnej. Wszystko dzieje się przy użyciu specjalnego narzędzia zwanego kiretą.

Druga metoda jest skaling, czyli rozbijanie osadu nazębnego przy użyciu ultradźwięków. Zabieg ten jest znacznie krótszy niż kiretaż, pozwala jednak na likwidację większej ilości bakterii.

Co ważne, aby leczenie periodontologiczne było skuteczne, równolegle oprócz zabiegów higienicznych stosuje się również leczenie farmakologiczne.

Pacjent jednak pomimo zabiegów w gabinecie powinien pamiętać o regularnym dbaniu o prawidłową higienę jamy ustnej. Tylko takie połączenie może wpłynąć na poprawę stanu uzębienia pacjenta oraz ustrzec go od ewentualnej utraty zębów.