Przyczyny powstawania wad zgryzu

wady zgryzu

Wada zgryzu to inaczej nieprawidłowa budowa szczęk. Ma ona wpływ na czynności jamy ustnej, które mogą prowadzić do np. trudności w oddychaniu, jedzeniu oraz zniekształcenia mowy. Co ważne wiele wad zgryzu można skorygować, wymaga to jednak podjęcia odpowiednich kroków z zakresu ortodoncji.

Kiedy pojawia się wada zgryzu?

Wady zgryzu diagnozuje się najczęściej u dzieci w wieku pomiędzy 7 a 18 lat. Istotną informacją jest to, że wady zgryzu mogą być wrodzone (wynikać z naszej genetyki) bądź nabyte tutaj czynników zewnętrznych może być wiele. Przykładem jest np. gryzienie przez dziecko długopisu.

Przyczyny wady zgryzu

Tak jak już wspominaliśmy możemy wymienić dwa pochodzenia wad zgryzu.

Pierwsze to pochodzenie wewnętrzne. Mowa tutaj o wadach dziedzicznych. Mają na nie wpływ między innymi choroby przebyte przez matkę w trakcie ciąży. Drugie zaś to wady zgryzu pochodzenia zewnętrznego. Mogą się one wykształcić w łonie matki, w trakcie porodu a także zaraz po nim. Powodem mogą być różnego rodzaju urazy bądź naciski w trakcie ciąży, a także zły sposób karmienia dziecka czy spanie malucha z otwartą buzią.

Czynniki zwiększające ryzyko wad zgryzu

Warto znać najczęstsze czynniki zwiększające ryzyko wad zgryzu, a należą do nich:

• poród dziecka kleszczowy lub twarzyczkowy,
  • ssanie źle skonstruowanego smoczka,
  • oddychanie przez usta,
  • bruksizm (zgrzytanie zębami),
  • ssanie warg oraz policzków,
  • ssanie kciuka,
  • nałogowe gryzienie pewnych przedmiotów, np. długopisów,
  • złe przystawianie dziecka do piersi oraz karmienie butelką,
  • niewłaściwe układanie dziecka do snu.

Leczenie wad zgryzu

Leczenie wszelkich wad zgryzu odbywa się u ortodonty. Lekarz specjalista po przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu oraz wykonaniu odpowiednich zdjęć i wycisków zaproponuje indywidualne leczenie.

Warto pamiętać o tym, że każdy pacjent jest inny i wymaga on indywidualnego podejścia aby leczenie przyniosło najlepsze efekty. Oczywiście przed wizytą warto zapoznać się z np. rodzajami aparatów ortodontycznych. Ponadto o tym kiedy najlepiej udać się do ortodonty pisaliśmy tutaj.