Etapy powstawania próchnicy

zab z prochnica

Jako, że za powstawanie próchnicy odpowiadają bakterie możemy dosadnie powiedzieć, że nie pojawi się ona na naszych zębach w ciągu godziny. Warto jednak znać etapy powstawania próchnicy by być wstanie zauważyć ją jak najwcześniej.

Etap I – białe plamki

Pierwszym etapem próchnicy jest pojawienie się na naszym uzębieniu białych przebarwień. Powstają one w wyniku niedoboru wapna i tworzeniu się płytki nazębnej. Znajdujące się w płytce nazębnej bakterie przekształcają cukry ze spożywanych pokarmów w kwasy, które przyczyniają się do osłabienia szkliwa a co za tym idzie demineralizują powierzchnię zęba.

Etap II – rozpad szkliwa

Na tym etapie próchnicy dochodzi do rozpadu szkliwa pod powierzchnią zęba. Szkliwo nie jest wstanie się odbudować w procesie tzw. naturalnej remineralizacji. Powoduje to uszkodzenie zęba, które wraz z postępowaniem próchnicy może prowadzić do ubytku poprzez jego ukruszenie.

Etap III – rozpad zębiny

Rozpad zębiny to trzeci etap powstawania próchnicy, który może powodować większy lub mniejszy ból. Jeśli do tego etapu nie podejmiemy, żadnych działań mających na celu wyeliminowanie próchnicy zębowej możemy doprowadzić do powstania ubytku w zębie, który będzie wymagał założenia plomby, w celu jego odbudowy.

Etap IV – zajęcie miazgi zębowej

Miazga zębowa uważana jest za centralny punkt zęba, dlatego też gdy dojdzie do jej zainfekowania przez bakterie w zębie pojawi się ropa. Ropa niszczy naczynia krwionośne oraz nerwy wokół zęba. Na tym etapie pojawia się długotrwały ból zęba, który uśmierzany jest poprzez leczenie kanałowe.

Etap V – powstanie ropnia

Ostatnim etapem powstawania próchnicy jest powstanie ropnia. To ostatni dzwonek na to by uratować ząb. Jest on również najbardziej bolesny. Co ważne często na tym etapie język i dziąsła stają się nabrzmiałe co może utrudniać np. mówienie a także generować inne choroby.

Etap VI – usunięcie zęba

Niestety jeżeli na żadnym z powyższych etapów nie zareagujemy wówczas ząb objęty próchnicą musi zostać usunięty.

Im wcześniej  rozpoznamy zmiany próchnicowe pojawiające się na naszych zębach, tym większe prawdopodobieństwo zachowania zęba. Najlepszym sposobem na zapewnienie sobie zdrowego uśmiechu są regularne wizyty u stomatologa a także odpowiednia higienizacja jamy ustnej, o której pisaliśmy tutaj.